Wednesday, February 1, 2012

kurus

sebagai seorang perempuan yang normal.... kami semua mempunyai persamaan yang amat ketara mengenai satu perkara ini...iaitu mengenai berat badan....

berat badan merupakan isu yang sensitif selepas umur...entah mengapa..mungkin kerana kami kurang gemarkan nombor....apatah lagi nombor yang boleh naik tanpa dapat dikawal.....haih~~

berat badan secara harfiahnya bukanlah kayu pengukur yang tetap jika kita mahu mengukur tahap kesihatan kita....berat yang sedikit tidak semestinya menunjukkan kita ini tergolong dalam golongan yang tidak sihat.....dan juga berat yang sederhana tidak semestinya sihat dari segala aspek...bagi kes yang terlebih berat badan juga....bukannya pengukur mereka ini obesiti dan akan dijangkiti penyakit-penyakit kronik.....tidak....ok lah...berat adalah juga jadi faktornya tapi bukanlah punca utama....

dan perempuan amatlah terkejar-kejar untuk mempunyai badan yang kurus..hal ini demikian kerana dalam paradigma masyarakat masa kini kecantikan seorang wanita itu diukur ari bentuk tubuh badannya..dan tubuh badan yang ramping adalah yang paling diangkat menjadi keutamaan....

hal ini menyebabkan ramai perempuan berpusu-pusu mengunjungi pusat-pusat kecantikan untuk menguruskan badan..membuang lemak di lengan,peha..perut atau di mana-mana sahaja...yang penting no fat at all...itu yang sebaiknya.....

kegilaan ini menyebabkan semakin ramai perempuan yang tidak sihat....walaupun luarannya dia kurus dan ramping namun ada sesetengah mereka yang sanggup menjolok anak tekak mereka setiap kali selepas makan...hal ini kerana mereka mahu makan namun mereka tidak mahu berat badan bertambah......secara tidak langsung,hal ini membahayakan kesihatan tubuh badan mereka sendiri....

statistik menunjukkan lebih ramai perempuan yang mati kerana terlalu kurus berbanding yang mati kerana terlalu gemuk....

aku sendiri mahu kurus...even tak la kurus macam model..gila kau..tetiba berat kurang badan terus jadi macam gisele budchen...tipu semua itu..asalkan bersesuaian dengan aku yang rendah ni..syukur sangat dah...tapi aku tak la terlalu extreme nak kurus sampai nak jolok anak tekak.....

dan keinginan utuk makan itu sangat sukar untuk aku sekat..even dah janji nak makan nasi sehari sekali tapi idok la berjaya..masih makan nasi dua kali sehari.....

sementelah umur dah meningkat ni kan...metabolisma badan aku macam dan merendah..di mana makan macam dulu pun berat jadi naik juga..weird kot..so,nak tak nak kena lah biasakan diri kurangkan pengambilan nasi tu....susah sebab aku ni pemakan nasi..lauk kurang tak pa....nasi aku suka banyak....tapi itu tak bagus..


aku pun belajar la kurangkan nasi..lebihkan lauk....kadang-kadang berhasil...kaang-kadang tak....tak pa..step by step....nak kurus kena ada cara..jangan membabi buta dan menyiksa diri....

p/s:ok..pengakuan..aku memang nak badan kurus macam model...hauhuahuahua..mimpi je pung..sampai bila tak kan dapat

4 comments:

fairuz said...

aku ade entri tips kurus. haha dulu 57kg skrg dah 46kg! tp mase update entry tu aku 47kg hoho

PinQib said...

Hooooooooooo.. aku nak sangat kurus.. setelah 11 tahun berbadan 'sehat'. Muahaha.. Aten.. aku bukan nak cantikk.. tp kerana keperluan... Semetelah kelas kitew kan kuat bershopping.. ak pulak yang xdaq size =(

kukuchimachikumi said...

fairuz:gila la..byk gila trun...akn dprtimbangkn tips2 itu...

pinqib:sama la macam aku..motip nk kurus bkn nk lawa ke apa..muka ttp sama kot cume untuk orng2 tinggi cm aku ni..aku dikira berisi tau....huhu..sobsobsob...tang lengan yg paling tak tahan...mau kurus tang tu paling utama....:)

sya fieqa said...

aq nk minum jusmate cam qib.
say no to lemak berlebihan!

tp bmi aq normal.blh je tmbh 5 kilo lg.
=_=''