Saturday, October 29, 2011

belia benci pembaziran

sebenarnya benda ni dah berlegar-legar dalam kepala otak aku lama dah....senario yang acap kali berlaku dalam kehidupan aku....

sebagaimana yang korang tahu..aku ialah seorang guru pelatih....hehhe..(ayat cam karangan aku sebatang pen)...sebenarnya kami diberikan elaun adalah memenuhi keperluan yang perlu kami tampung sepanjang pengajian..namun bukan elaun yang menjadi persoalan di sini

persoalan yang kerap berlegar dalam kepala otak aku ialah betapa banyak pembaziran yang dilakukan...

contohnya baru2 ni..kami diberikan tugas untuk menjalankan persembahan bagi tugasan seni dalam pendidikan..memang memerlukan pembiayaan sendiri...dan kami diberi elaun untuk itu

permasalahannya ialah selepas persembahan tersebut hampir keseluruhan props yang dibina..dilukis..diwarna....dibuang begitu sahaja...

usaha..tenaga..duit yang dihabiskan musnah begitu sahaja....masa yang diambil untuk menyiapkan props sume memakan masa hampir berhari2 namun apabila pementasan selama setengah jam itu berakhir..sume props tu dah tak bernilai....

kalau takat cam kumpulan aku je...murah kitaorang memang bajet kecik...tapi ad sesetengah kumpulan spend almost rm800++...see,betapa ruginya kalau props ini dibiarkan begitu sahaja


dapat aku lihat sendiri di tepi dewan munsyi..selepas event berlangsung..banyak props yang ditinggalkan tanpa diambil dan disimpan...semuanya lawa 2 belaka...guna polestrin ada...ken rentang...pokok2....batu2....kapal....seriusly...ianya datang dari duet yang kerajaan bagi....

appreciate la sikit....ape salahnya props sume tu dikumpulkan di stor atau bilik khas supaya senang jika in the future,nk guna boleh trus guna tanpa kuarkan duit lain untuk buat....even bukan kumpulan itu jugak guna..maybe junior2....warga ipsah yang len dan mungkin untuk event lain....

memang sangat membazir..setakat ni..dalam bilik aku sendiri,masih ada lagi barang2 persembahan ari tu..aku sayang nak buang..tapi tak tahu jugak berapa lama nak simpan..ye la..sekarang aku sorang2 je dalam bilik..so...boleh la nak simpan di ceruk mana pun...next sem mungkin dah ada rumate..mungkin props itu pun aku terpaksa buang....


pembaziran..sepatutnya ad pihak yang fikirkan mengenai semua ini..wujudkan arkib untuk props yang masih boleh digunakan pada masa hadapan..yang masih boleh digunakan dan dalam keadaan baik....

menyumbang untuk kemajuan ipsah..kita akan dapat manfaat


tapi aku hanyalah insan kerdil..meungkin pandangan aku setakat di sini sahaja.....

p/s:insan prihatin

2 comments:

sya fieqa said...

dorg kayo berair ten..
biaq p la...
hahahaha
;)

kukuchimachikumi said...

hehe..duet byk dok...huahua