Monday, January 9, 2012

tubuh badan

tubuh badan manusia ni terdiri 2/3 air..itu pun if tak salah la kan..dah lama tak belajar sains dan biologi...so,melalui proses berpeluh dan membuang air kecil kita akan kehilangan air dalam badan di mana menyebabkan suhu badan kita meningkat....


meminum air sebanyak 2 liter sehari bersamaan dengan 8 gelas air adalah baik bagi menggantikan kuantiti air yang hilang dari tubuh badan kita tanpa kita sedari...


kisahnya..aku di masa dahulu boleh dikatakan sepanjang masa bibir kering dan merekah.....mulut pula setiap bulan wajiblah dapat ulser ataupun orang panggil mata ikan...tapi aku selalunye panggil mulut pecah je...ganas x??haha


seriusly,memang sepanjang masa bibir aku merekah dan aku suka pulak nak tarik2 kepingan bibir kering tu..end up bibir aku akan berdarah2 la kan..sakit tapi sedap....


kadang-kadang pulak,if ramai sangat dok tergur pasal bibir aku..aku akan lick bibir aku nak bagi basah supaya kepingan bibir yang kering dan merekah itu akan baah dan tertanggal sendiri....so naive gila..zaman tu mana reti nak pakai lip balm ape sume...budak skola la ktekan


selalunya nasihat-nasihat yang aku bagi kat aku ialah banyak minum air masak sebab badan aku panas dalam.....masa tu aku termenung panjang...macam mana aku nak minum banyak air masak???


nak tahu kenapa??sebab dalam fikiran aku air hanya boleh diminum selepas makan sahaja...oleh yang demikian,aku hanya akan minum dengan banyaknya selepas makan di mana takat mana sangat la kan...perut dah kenyang,nak minum air banyak2...gilakah??

boleh dikatakan jika pada hari itu aku tidak melakukan aktiviti lari2 yang memerlukan aku minum banyak air..aku hanyalah minum selepas makan nasi dan bila rasa dahaga itupun paling banyak aku minum 3 gelas je sehari...mungkin sebab itu badan aku selalu panas dalam dan bibir sentiasa kering......

malu kot dulu bila orang dok tegur2 sal bibir aku selalu kering....bila aku dah paham yang kita perlu minum 8 gelas sehari tak kira la kita dahaga atau tidak....barulah masalah bibir kering aku tu dapat diatasi...tapi mulut pecah tu masih wajib setiap bulan....sebab tergigit ataupun tergosok gigi dengan kuatnya....hahaha


so,dinasihatkan minumlah air dengan banyaknya lebih2 lagi cuaca amat panas sekarang ini....jagalah tubuh badan anda...kerana dirimu begitu berharga~~~



1 comments:

PinQib said...

jadi beli laaa... nivea ke vaseline ke lipbalm.. kompem pink je bibiaq tewwww =)